Få serveret dine KPI’er uden at åbne alle dine markedsføringsinterfaces

Sidder du ofte og bruger meget tid på at hoppe frem og tilbage mellem de forskellige interfaces for at få indblik i, hvordan dine data ser ud? Og har du svært ved at fastlægge dine KPI’er på baggrund af dette? Hvis du kan nikke genkendende til ovenstående spørgsmål, så har jeg måske løsningen til dig. Jeg vil i dette blogindlæg introducere dig for de fordele, der følger ved integrering af marketing dataanalyseværktøjer. Jeg vil yderligere komme ind på, hvilket værktøj vi gør brug af hos Nissen&Co., og hvordan den har hjulpet med at visualisere vores data.

Dette billede har en tom ALT-egenskab (billedbeskrivelse). Filnavnet er 3-1-1024x557.png

Hvorfor integrere marketing dataanalyseværktøjer til at samle sine data?

Der findes mange forskellige dataanalyseværktøjer derude. Heriblandt findes Supermetrics, Power My Analytics og mange flere, som du kan bruge som hjælpeværktøj til dine data. De forskellige værktøjer er specielt gavnlige for dig, der ønsker at indsamle data nemt og smertefrit fra dine markedsføringskanaler.

Det er forskelligt, hvilke integrationer de forskellige værktøjer har til diverse kanaler, men som udgangspunkt connector de med de mest anvendte markedsføringsplatforme såsom Google Ads, Facebook Ads etc.

Indsamlingen af dataene er nemt at komme i gang med via dataanalyseværktøjerne. Det kræver dog en vis forståelse for Google Data Studio og Google Sheets – og så kræver det en teknisk snilde at komme ordentlig i gang. Første gang du skal inkorporere værktøjerne, kan det være en lang og tidskrævende proces. Så væbn dig med tålmodighed – det er ikke umuligt!

Hvornår giver det så mening at kigge på dataanalyseværktøjer?

Som udgangspunkt vil jeg sige, at det giver mening at inkorporere dataanalyseværktøjer så snart, at du føler, at du bruger for meget tid på at finde ud af, hvordan det reelt set går på tværs af dine kanaler. Har du mistet overblikket, er værktøjerne perfekte til at få dig tilbage på rette spor.

Som uddybbende kommentar til mit ovenstående afsnit, så skal integrationen af værktøjerne dog heller ikke tage længere tid, end det i forvejen tager for dig manuelt at indsamle dataene fra de forskellige interfaces. Så bruger du ikke særlig meget tid, så er det ikke værd at dykke videre ned i dataanalyseværktøjer. Ved du dog, at du i fremtiden vil komme til at styre mere data, så vil du dog blive glad for at have arbejdet forud. Dataindsamling og -visualisering kan nemlig blive en lang og hård proces, når der pludselig er for meget data.

Hvis du ønsker at kigge på dataanalyseværktøjer, så er det vigtigt for mig at pointere, at det kræver, at din virksomhed har en vis volumen. Dette drejer sig udelukkende om, at integration af værktøjerne koster en fast pris om måneden. Denne pris afhænger dog af, hvad dine konkrete behov er. Det skal derfor give mening for dig at bruge penge på.

Dette billede har en tom ALT-egenskab (billedbeskrivelse). Filnavnet er Blog-PMA-1024x381.png

Power My Analytics. Hvilke muligheder giver dette værktøj?

Power My Analytics er et dataanalyseværktøj, der giver dig mulighed for at samle data fra 40+ marketingsplatforme. Værktøjet forbindes automatisk til både annonceringsplatforme, sociale medier, e-mail marketing, shopping, betaling, CRM og meget mere. Det er derfor problemfrit at oprette forbindelse til dine data med Power My Analytics. Herfra kan det videre integreres med diverse rapporteringstools, såsom Google Data Studio, Google Sheets og mange flere.

Samarbejdet med Power My Analytics og Google Data Studio giver dig mulighed for at lave en personlig rapport. Derudfra kan du lave et dashboard over dine data, eller du kan indsætte dine metrics direkte til din datarapport. Power My Analytics vil automatisk holde dine data opdateret i din rapport, så du hele tiden kan følge med. Det eneste, du skal gøre, er at fortælle, hvilket datointerval du ønsker at se data fra. Herefter vil Power My Analytics give dig dataen.

Med Google Sheets kan du samle alle dine data i ét rapporteringsark. Power My Analytics sørger for hele tiden at holde arket opdateret, så du altid ved, hvad status er for de enkelte marketingsplatforme. Gennem Google Sheets har du, alt afhængigt af hvilken plan du vælger, mulighed for at få data visualiseret helt ned på timebasis. Dette rapporteringsværktøj giver dig også mulighed for at have flere kontoer samlet i én rapport, og du kan tilpasse arket ud fra dine specifikke behov. Det eneste, der kræves ved brug af Google Sheets, er, at du skal have forståelse for de forskellige formler, da disse er med til at skabe mere struktur og overskuelighed i din rapport.

Dette billede har en tom ALT-egenskab (billedbeskrivelse). Filnavnet er 2-2-1024x377.png

Sådan bruger vi Power My Analytics

Power My Analytics kan altså bruges på flere forskellige måder. Det er kun fantasien, der sætter grænser for, hvordan du vil integrere dataanalyseværktøjet!

Hos Nissen&Co. bruger vi Power My Analytics til nemt og hurtigt at finde frem til vores data. Det skal være en nem proces at danne sig et overblik. På den måde ved vi hurtigere, hvad der skal reageres på, og hvor der skal optimeres.

Power My Analytics hjælper os yderligere med at have kontrol over, hvad status er for de enkelte budgetter. Overholder vi de forskellige budgetter eller ej? Derudover er værktøjet gavnligt for os i forbindelse med opfølgning af performance på de forskellige connectors. Skal der ændres strategi på de forskellige marketingsplatforme, kan vi hurtigt reagere på det enkelte problem.

Theis
Theis

Facebook specialist

Gør som +2.000 andre...

Få adgang til blogindlæg, webinars og podcast før alle andre.