Sådan optimerer du dit Google Shopping feed

Hvis du er ejer af en ecommerce virksomhed, så er du sikkert bekendt med hvor vigtigt et værktøj Google Shopping er for dig. Dine potentielle kunder forventer at få de mest relevante produkter vist, når de søger efter dem på Google. Derfor er optimering af dit Google Shopping feed afgørende for dig, så du bliver vist, frem for dine konkurrenter i Google Shopping.

Hvad er et Google shopping feed? 

Før vi begynder at snakke om hvordan du optimerer dit Google Shopping feed, skal vi først få helt styr på hvad et feed reelt set indeholder.

Dit feed bliver oprettet på baggrund af de produkter, som du har på din webshop. Herefter importeres alle informationerne til Google Merchant Center. Her har du mulighed for at se potentielle fejlmeldinger på dine produkter. Herfra bliver de importeret til Google Ads, hvor du har mulighed for at vise dem i dine Google Shopping kampagner.

Dit produktfeed indeholder oplysninger omkring alle dine produkter. Disse oplysninger bruger Google til at vurdere, hvilke produkter som skal vises i Google Shopping når folk søger efter et produkt i Google. Derfor er det vigtigt at du har givet Google så mange korrekte informationer, som muligt. De mest almindelige oplysninger i et produktfeed er:

  • Titel
  • Beskrivelse
  • Pris
  • Kategori
  • Tilgængelighed
  • Billede

Hvorfor er det vigtigt for din ecommerce at optimere dit shopping feed?

Der er flere årsager til, hvorfor det er en god ide at afsætte tid til at optimere dit produkt feed. For at få mest ud af pengene i Google Shopping er det vigtigt, at Google har så mange informationer som muligt og at disse er segmenteret korrekt, så du bliver vist på alle potentielle søgninger efter dine produkter.

Ved at optimere dit Google Shopping feed bliver din virksomhed mere tydelige på markedet, hvilket er hensigten i takt med du gerne vil sælge flere produkter. Udover at du får mere synlighed i Google Shopping, så vil din virksomhed også stå stærkere i Google Ads auktionerne fordi Google vil kategorisere dine produkter for værende mere relevante. Derudover er der også flere undersøgelser, der viser, at ved at forbedre dine titler i dit produktfeed, får du flere kliks, din CTR stiger og der sker en reduktion i dine klikpriser.

Hvordan optimerer du dit Google shopping feed?

Nu er du blevet bevidst om hvorfor det er vigtigt, at du optimerer dit produktfeed, men hvordan skal du gribe det hele an? Du har mulighed for at optimere dit produktfeed direkte i Google Merchant Center. Det er en lidt langsommelig proces og mulighederne i Google Merchant Center er også meget begrænsede. Derfor vil jeg helt klart anbefale at du bruger et eksternt værktøj som eksempelvis DataFeedWatch eller Feedr. Disse værktøjer giver dig stort set ubegrænsede muligheder for at optimere dit produktfeed efter dine ønsker.

Men hvad skal du så starte med at optimere?

Noget af det vigtigste i dit produktfeed er dine produkttitler, så derfor vil jeg helt klart starte her. Google bruger nemlig dine produkttitler til at sammenligne med de søgninger, som folk foretager i Google. Derfor er det altid en god ide at udvælge nogle relevante keywords som kan medtages i dine titler, således Google får nemmere ved at matche produktet med søgningerne. Jeg har nedenfor prøvet at illustrere, hvordan jeg mener du skal optimere dine produkttitler til Google Shopping.

Der er selvfølgelig meget andet end produkttitlerne, som er relevante at optimere i dit produktfeed. Derfor skal du selvfølgelig gennemgå alt i feedet og sikre, at du har tilføjet så meget information som muligt. Når du har gjort dette, så er det vigtigt at du også hjælper Google på vej ved at vælge relevante og specifikke produktkategorier til dine produkter. Derved får Google nemmere ved at vide hvilke produktkategorier, som dine produkter tilhører.

Hvordan anbefaler jeg typisk at du skal optimere dit feed hvis du er en ecommerce?

Svaret er egentlig meget simpelt: Du skal altid optimere dit feed, så du får mest muligt ud af Google Shopping!

Som nævnt tidligere så start med at anvende et af de eksterne feedoptimeringsværktøjer som DataFeedWatch eller Feedr, da det giver dig de bedste forudsætninger for at optimere. Derudover har begge værktøjer support, som altid står klar til at hjælpe, hvis du har udfordringer.

Når du har optimeret dit produktfeed til fulde, så er du klar til at opsætte dine annoncer i Google Shopping. Her vil jeg anbefale, at du kigger ind i mulighederne med Performance Max. Med denne kampagne type kan du opnå rigtig gode resultater, med dine Google Shopping kampagner, især hvis dit feed er optimeret til fulde.

Hvis du har problemer eller spørgsmål til optimering af dit produkt feed, så står jeg altid klar til at hjælpe eller svare på spørgsmål.

Mikkel Frederiksen
Mikkel Frederiksen

Google Ads Specialist

Gør som +2.000 andre...

Få adgang til blogindlæg, webinars og podcast før alle andre.