Marketing er en essentiel proces for alle virksomheder. Uanset hvor godt dit produkt eller din service er, vil din målgruppe aldrig finde ud af det uden ordentlig markedsføring. Og her kommer vigtigheden af at forberede en ordentlig strategi ind i billedet.
Når du vil udvikle en marketingplan eller strategi, har du to valgmuligheder: Enten kan du gøre det selv, ellers skal du hyre et marketingbureau. Og begge tilgange har hver deres fordele og ulemper. Du vil være nødt til at tage højde for adskillige faktorer for at kunne vurdere hvilken strategi der passer bedst til din virksomhed.
Fordele ved at hyre et marketingbureau
I stedet for at varetage diverse markedsføringsopgaver selv, kan du opnå flere forskellige fordele gennem et bureau. Her er fordelene ved at hyre et marketingbureau:
Ekspertise og erfaring
Marketingbureauet vil allerede have ekspertise og erfaring i at udføre forskellige markedsføringsopgaver. Hvis du gør det selv, vil du være nødt til at hyre medarbejdere til at udføre adskillige marketingopgaver. Eftersom du ikke har meget viden om og erfaring inden for området, vil du måske ende med at ansætte de forkerte personer. Ved at arbejde med et marketingbureau får du en fuldt fungerende marketingafdeling til rådighed for din virksomhed.
Det er ikke nødvendigt at oplære medarbejdere
Et andet plus er at din virksomhed ikke er nødt til at oplære ansatte. Det marketingbureau du ansætter, vil allerede have et team af veluddannede designere, tekstforfattere, webudviklere, strategier osv. Det vil både spare din virksomhed for tid, penge og energi.
Flere ressourcer
Når du planlægger og udfører markedsføringsplanen selv, vil du være nødt til at bruge penge på forskellige værktøjer og andre ressourcer. Stort set alle marketingbureauer vil allerede have adgang til online markedsføringsværktøjer så som Ahrefs, Hubspot, MailChimp, Yoast SEO, Canva, Semrush, osv. Adgang til flere ressourcer betyder bedre marketingresultater.
Ansæt efter dine specifikke behov
Afhængigt af din virksomhedstype, dit marketingbudget osv., vil du måske fokusere på en specifik marketingmetode. Du kan hyre et marketingbureau der passer til lige præcis dine behov. Hvis du for eksempel vil skabe organisk trafik, kan du hyre nogen til at lave SEO (søgemaskineoptimering). Hvis du vil have højere trafik øjeblikkeligt på din hjemmeside, kan du ansætte nogen til at køre betalte reklamer. Hvis du vil øge markedets kendskab til dit brand, kan du hyre nogen til at lave SMM (Social Media Marketing)
Omkostningseffektivitet
Omkostning spiller en vital rolle når det gælder marketing. Som virksomhedsejer vil du gerne holde marketingudgifterne så lave som muligt, ikke? Et marketingbureau vil være mere omkostningseffektivt end at ansætte en marketingdirektør på fuld tid. At engagere et marketingbureau vil ikke kun spare dig penge; det vil også spare dig tid og marketingkræfter.
Hvornår bør du gøre det selv?
Vi har gennemgået forskellige fordele ved at hyre et marketingbureau. Lad os nu tage et kig på hvornår det er klogt selv at tage sig af markedsføringen.
Ingen forstår din virksomhed bedre end dig
Som vi har set, har marketingbureauer erfaring og ekspertise inden for det de gør. Men uanset hvor meget erfaring disse marketingfolk har, er du den eneste som til fulde forstår din egen virksomhed. Derfor kan dét selv at udvikle og udføre din marketingstrategi være en fordel for din virksomhed.
Du er en ekspert i digital markedsføring
Er du en ekspert i online markedsføring? Hvis ja, så kan det være en god idé selv at arbejde med din markedsføring. Uden ekspertise vil du risikere at implementere de forkerte marketingstrategier.
Hvornår bør du hyre et marketingbureau?
Hvis du gerne vil se dybdegående marketingresultater, er det altafgørende at du investerer langsigtet. Uanset hvor anerkendt et marketingbureau du engagerer, bør du ikke forvente fremragende resultater på kort sigt. Det kan derfor være en god beslutning at hyre et marketingbureau hvis du er villig til at investere langsigtet.
Du har ikke tiden til at lære at bruge og til at udføre marketing-aktiviteter
For at kunne arbejde med markedsføring selv, er du nødt til at have et betydeligt kendskab til marketing. Du er også nødt til at være opdateret i forhold til de seneste marketingtrends. Hvis du ikke har tid til det, så overvej om du skal hyre et marketingbureau.
Alle virksomheder er unikke. Efter at have overvejet disse forskellige faktorer, er det op til dig at vurdere hvad der passer bedst til netop din forretning.
Har du spørgsmål hertil, eller ønsker du at få sparring omkring hvordan en strategi kunne se ud for din virksomhed?